۱۴۰۰/۱۱/۲۳
رئیس پژوهشکده بیمه:
تحول دیجیتال، مهمترین تهدید برای شرکت‌های بزرگ صنعت بیمه است
شرکت‌های بزرگ می‌توانند بازندگان اصلی این تحول باشند 
دکتر حمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه در اولین رویداد شتاب(استارتاپی) ایده‌پردازی در شرکت بیمه ایران، بر ضرورت برنامه ریزی شرکت‌های بزرگ صنعت بیمه برای مواجهه با تحول دیجیتال و عبور کم هزینه و سالم  از آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، اولین رویداد شتاب(استارتاپی) ایده‌پردازی در شرکت بیمه ایران ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با هدف نوآوری، حل چالش‌ها و نیازسنجی صنعت بیمه و توسط مرکز آموزشی علمی کاربردی کسب‌وکار سبا متعلق به هلدینگ بیمه ایران برگزار شد.

در این رویداد که با مشارکت جمعی از ایده‌پردازان و نوآوران صنعت بیمه و استارتاپ‌های فعال در حوزه اینشورتک برگزار گردید، دکتر حمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه به ارائه سخنرانی با محوریت چالش‌های شرکت‌های بزرگ در تحول دیجیتال پرداخت.
دکتر کردبچه با اشاره به توجه جدی صنعت بیمه به حوزه تحول دیجیتال در چند سال اخیر و رویدادها و مطالعات اجرا شده در کشور گفت مطالعات خارجی نیز همگی بر این نکته تاکید دارند که آینده صنعت بیمه آینده‌ای دیجیتالی خواهد بود، بدین معنا که تسلط و کاربرد هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، علم داده و کلان داده‌ها در روش‌های کسب‌وکاری، صنعت را در طول کمتر از یک دهه آینده به شدت دیجیتال پایه خواهد نمود.
وی اشاره کرد، بحثی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، جایگاه و نقش شرکت‌های بزرگ بیمه مثل شرکت بیمه ایران، که سهم بازاری قابل توجهی را دارند، به عنوان پیشران تحول دیجیتال وهمچنین چالش‌های آن‌ها در برخورد با تحول دیجیتال است.
رئیس پژوهشکده بیمه افزود: با توجه به‌ تقسیم‌ناپذیری مخارج تحقیق و توسعه و عدم توانایی شرکت‌های بیمه کوچک در تامین مخارج بالای آن، شرکت‌های بیمه بزرگ در زمینه تحقیق و توسعه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ و پیشران در توسعه و کاربرد فناوری  نوین داشته باشند. اما با این حال، شرکت‌های بیمه بزرگ با وجود توانایی سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این حوزه، با چالش‌هایی نیز مواجه هستند که اگر به آن‌ها توجه نشود ممکن است به سرعت سهم بازاری و جایگاه خود را از دست بدهند و حتی بقای آن‌ها مورد تهدید قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده بیمه عنوان کرد آنچه این خطر را برای شرکت‌های بیمه بزرگ جدی‌تر می‌کند آن است که تغییر در این فرایند دیگر مانند قبل خطی نیست که سهم یک شرکت کوچک جدید به تدریج با یک نرخ ثابتی رشد کند، حتی رشد این نرخ نمایی هم نیست، بلکه می‌تواند یک فرایند جهشی باشد که در یک مدت کوتاه ، مثلا دو سال، یک شرکت کوچک را به بزرگترین شرکت صنعت بیمه کشور تبدیل کند، لذا این مخاطره برای شرکت‌های بزرگ جدی‌تر از مخاطراتی نظیر حضور شرکت‌های جدید در دوره خصوصی‌سازی است.
دکتر کردبچه در این چارچوب ضمن اشاره به چالش اساسی تحول دیجیتال در مقابل شرکت‌های بزرگ، چالش نیروی انسانی، سازمان، سکون و لختی، حکمرانی و  کار با استارتاپ‌ها و فن‌آوری‌های نوین را به عنوان چالش‌های مهم برشمرده و دو مورد اصلی برای شرکت بیمه ایران را مورد بحث قرار داد.
رییس پژوهشکده بیمه افزود: تحول دیجیتال در واقع همراه با تغییر ساختار کار است. یعنی ساختار کار شرکت از یک ساختار کاربر به یک ساختار کاراندوز تغییر خواهد کرد. در این صورت، مهمترین چالش‌ شرکت‌های بیمه بزرگ مانند بیمه ایران با بیش از ۴ هزار پرسنل چالش منابع انسانی و نمایندگان است. یعنی  نیروی انسانی را در اختیار دارد که نیاز ندارد و به‌طور متقابل نیروی انسانی و مهارتی را نیاز دارد که در اختیار ندارد. چه باید کرد؟ چنین شرایطی بسیار بغرنج خواهد بود زیرا، ملاحظات قانونی و اجتماعی اجازه نمی‌دهند شما مبادرت به جایگزینی نیروی فعلی خود کنید. این نیرو نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما برای گذار دیجیتالی باشد. آنچه که در جهان به عنوان تجربه موفق برای عبور از این چالش مطرح است، بازآموزی مهارت‌ها و ارتقای مهارتی نیروی انسانی با یک برنامه عظیم آموزشی متحورانه و البته کاملا نوآورانه و خلاق است که لزوما دیگر مبتنی بر آموزش‌های سنتی و متعارف نیست. همچنین بازنگری در برنامه های جذب نیروی انسانی با محوریت حوزه‌های فن آوری نوین از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه که ضرورت این برنامه را برای شرکت‌های بزرگ جدی‌تر می‌کند، محدودیت نیروی انسانی در حوزه‌های فناوری در صنعت، ناتوانی آن‌ها که اغلب دولتی هستند در رقابت با شرکت‌های خصوصی برای جذب همین نیروی محدود و البته نرخ بالای مهاجرت این نوع نیروها و حتی اشتغال نیروهای مهاجرت نکرده در شکل فری‌لنسر یا آزادکار در شرکت‌های خارجی است.  پس مدیریت شرکت‌های بزرگ باید به سرعت چاره‌ای برای بازمهارت‌آموزی نیروی کار و ارتقای مهارت نیروی‌های فعلی از طریق امتزاج مهارت اصلی و مهارت دیجیتال بیاندیشند و با روش‌های متحورانه، خلاقانه و نوآورانه، آموزش و البته آموزش در محل کار را برنامه ریزی و دنبال کنند.
دکتر کردبچه  بزرگی مقیاس شرکت‌ها، ساختارهای سنتی قوام یافته آن‌ها، لختی و غیرچابکی آن‌ها، وجود مدیریت و فرایندهای سلسله مراتبی، وجود ذهنیت مقابله با تغییر در مدیریت میانی و بدنه این شرکت‌ها، پیچیدگی‌ها و کندی تصمیم‌سازی و تصمیم گیری در آن‌ها و محدودیت‌های دولتی و نظارتی را دومین چالش پیش روی شرکت‌های بیمه بزرگ کشور دانست، که عبور از این چالش کاری بسیار سخت و البته بسیار حیاتی است. گذارِ به سلامت از تحول دیجیتال و بقای شرکت‌های بزرگ صنعت بیمه مستلزم توجه جدی و برنامه‌ریزی گسترده، بازمهندسی ساختار و فرایند و چابک‌سازی برای عبور از این چالش است. در این خصوص توجه به استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها که بسیار چابک هستند، و در نواوری مبتنی بر خلاقیت پیوسته و مدل مدیریت هوشمند و افقی هستند، یکی از راهکارهای موفقِ در حال تجربه در شرکت‌های بزرگ جهانی برای عبور از چالش سازمان در برخورد با تحول دیجیتال است. بر این اساس، مدیریت شرکت‌های بزرگ برای حفظ و بقای خود باید به ایجاد مراکز شتابنده و نوآوری و کشف ایده‌ها و حمایت از آن‌ها در قالب استارتاپ‌ها و انتقال تدریجی فعالیت‌ها از ساختار سنتی به آن‌ها، به عنوان یکی از راهای موثر در گذاردیجیتالی توجه جدی نمایند.

شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =